Let’s meet: Naomi ter Haar, onze Bedrijfskunde MER afstudeerder
Even voorstellen!
Hi Allemaal! Ik ben Naomi ter Haar en ik studeer
Bedrijfskunde MER aan hogeschool Saxion in Enschede. Na 3,5 jaar studeren kwam
daar de laatste fase van mijn opleiding: het afstuderen. Hiervoor ben ik bij
WEBO beland. Waarom ik WEBO heb gekozen? WEBO is een bedrijf waarbinnen een
hele fijne en informele sfeer hangt, maar ondertussen hard wordt gewerkt.
Daarnaast heeft WEBO jaarlijks heel wat stagiairs en afstudeerders rondlopen, waardoor
ze dus veel ervaring met de begeleiding hiervan hebben. Hierdoor weten ze je
binnen WEBO goed te ondersteunen, maar word je tegelijkertijd ook heel erg
vrijgelaten. En dat vind ik top!
Wat doe ik bij WEBO?
Binnen WEBO studeer ik af op de afdeling Procesoptimalisatie.
Op deze afdeling zijn ze dagelijks bezig met het optimaliseren van allerlei
zaken binnen WEBO, zo ook het inkoopproces. En over dat laatste gaat mijn
onderzoek. Mijn onderzoek betreft namelijk het optimaliseren van het inkoopproces
van WEBO. Hierbij doe ik een onderzoek naar de werkwijze van het inkoopproces
en de communicatie hiervan binnen WEBO, maar ook naar leveranciers. WEBO
onderscheidt zich als timmerfabriek door procesmatig te werken en dat maakt
mijn onderzoek heel interessant.
Het inkoopproces van WEBO
In de bouwwereld werken veel bouwbedrijven en
timmerfabrieken projectmatig. Deze projectmatige werkwijze houdt in dat elk
project steeds opnieuw bedacht en uitwerkt wordt. WEBO is ongeveer zes jaar
geleden overgestapt naar procesmatig werken. Dit houdt in dat WEBO niet voor
elk project alles opnieuw hoeft uit te denken en werken, maar dat het proces
telkens opnieuw gebruikt kan worden.
Bij dit procesmatig werken houdt WEBO zich minder bezig met de inkoop, omdat ze prijzen voor langere tijd vastzetten. WEBO ondervond hierbij dat haar leveranciers de werkwijze binnen WEBO minder goed begrepen. Daar moest verbetering in komen, WEBO staat ervoor om continu te verbeteren in samenwerking met leveranciers.
En toen kwam ik! Tijdens mijn onderzoek heb ik
voornamelijk gekeken naar de werkwijze binnen het huidige inkoopproces. Ik heb
hierbij een aantal gesprekken gehad met medewerkers van WEBO die betrokken zijn
bij het inkoopproces en met een aantal leveranciers. Het doel van deze
gesprekken was om te onderzoeken hoe deze mensen het inkoopproces van WEBO ervaren
en wat ze van de werkwijze en communicatie hierbinnen vinden. Door mijn
onderzoek bleek dat er ruimte voor verbetering ligt in het creëren van een nog
duidelijkere werkwijze binnen het inkoopproces.
Dit kan WEBO oplossen door vaste medewerkers
verantwoordelijker te maken voor de inkoop en hierbij een standaard werkwijze te
creëren. Bij deze standaard werkwijze moeten ook richtlijnen voor onder andere
leveranciersbeheer worden opgesteld. Op deze manier wordt duidelijk wat de
werkwijze van WEBO haar inkoopproces is en kan dit beter worden gecommuniceerd
naar medewerkers, maar ook naar leveranciers.
Corona gooide roet in het eten, of toch niet…
Afstuderen binnen WEBO ervaar ik als heel leerzaam. Door
Corona moest ik al vroeg in mijn afstuderen thuis aan de slag, maar stond iedereen
binnen WEBO open om mij te helpen met mijn onderzoek. Binnen WEBO heb ik de
ruimte gekregen om het mijn onderzoek te maken. De begeleiding hierbij was erg
prettig.