Let op! Niet ondersteunde browser

De browser die u momenteel gebruikt is verouderd en ondersteunt niet alle technieken die wij gebruiken voor onze website.
Voor een optimale weergave en bezoekerservaring, adviseren wij het gebruik van een browser zoals Google Chrome (Download Chrome).

Dit bericht sluiten

Let’s meet: Naomi ter Haar, onze Bedrijfskunde MER afstudeerder

Let’s meet: Naomi ter Haar, onze Bedrijfskunde MER afstudeerder

Even voorstellen!

Hi Allemaal! Ik ben Naomi ter Haar en ik studeer Bedrijfskunde MER aan hogeschool Saxion in Enschede. Na 3,5 jaar studeren kwam daar de laatste fase van mijn opleiding: het afstuderen. Hiervoor ben ik bij WEBO beland. Waarom ik WEBO heb gekozen? WEBO is een bedrijf waarbinnen een hele fijne en informele sfeer hangt, maar ondertussen hard wordt gewerkt. Daarnaast heeft WEBO jaarlijks heel wat stagiairs en afstudeerders rondlopen, waardoor ze dus veel ervaring met de begeleiding hiervan hebben. Hierdoor weten ze je binnen WEBO goed te ondersteunen, maar word je tegelijkertijd ook heel erg vrijgelaten. En dat vind ik top!

Wat doe ik bij WEBO?

Binnen WEBO studeer ik af op de afdeling Procesoptimalisatie. Op deze afdeling zijn ze dagelijks bezig met het optimaliseren van allerlei zaken binnen WEBO, zo ook het inkoopproces. En over dat laatste gaat mijn onderzoek. Mijn onderzoek betreft namelijk het optimaliseren van het inkoopproces van WEBO. Hierbij doe ik een onderzoek naar de werkwijze van het inkoopproces en de communicatie hiervan binnen WEBO, maar ook naar leveranciers. WEBO onderscheidt zich als timmerfabriek door procesmatig te werken en dat maakt mijn onderzoek heel interessant.

Het inkoopproces van WEBO

In de bouwwereld werken veel bouwbedrijven en timmerfabrieken projectmatig. Deze projectmatige werkwijze houdt in dat elk project steeds opnieuw bedacht en uitwerkt wordt. WEBO is ongeveer zes jaar geleden overgestapt naar procesmatig werken. Dit houdt in dat WEBO niet voor elk project alles opnieuw hoeft uit te denken en werken, maar dat het proces telkens opnieuw gebruikt kan worden.

Bij dit procesmatig werken houdt WEBO zich minder bezig met de inkoop, omdat ze prijzen voor langere tijd vastzetten. WEBO ondervond hierbij dat haar leveranciers de werkwijze binnen WEBO minder goed begrepen. Daar moest verbetering in komen, WEBO staat ervoor om continu te verbeteren in samenwerking met leveranciers.

En toen kwam ik! Tijdens mijn onderzoek heb ik voornamelijk gekeken naar de werkwijze binnen het huidige inkoopproces. Ik heb hierbij een aantal gesprekken gehad met medewerkers van WEBO die betrokken zijn bij het inkoopproces en met een aantal leveranciers. Het doel van deze gesprekken was om te onderzoeken hoe deze mensen het inkoopproces van WEBO ervaren en wat ze van de werkwijze en communicatie hierbinnen vinden. Door mijn onderzoek bleek dat er ruimte voor verbetering ligt in het creëren van een nog duidelijkere werkwijze binnen het inkoopproces.

Dit kan WEBO oplossen door vaste medewerkers verantwoordelijker te maken voor de inkoop en hierbij een standaard werkwijze te creëren. Bij deze standaard werkwijze moeten ook richtlijnen voor onder andere leveranciersbeheer worden opgesteld. Op deze manier wordt duidelijk wat de werkwijze van WEBO haar inkoopproces is en kan dit beter worden gecommuniceerd naar medewerkers, maar ook naar leveranciers.   

Corona gooide roet in het eten, of toch niet…

Afstuderen binnen WEBO ervaar ik als heel leerzaam. Door Corona moest ik al vroeg in mijn afstuderen thuis aan de slag, maar stond iedereen binnen WEBO open om mij te helpen met mijn onderzoek. Binnen WEBO heb ik de ruimte gekregen om het mijn onderzoek te maken. De begeleiding hierbij was erg prettig.

Back to top