LET’S MEET: NIELS TER HARMSEL

Let’s meet: Niels ter Harmsel
24 jaar
Junior Procesmanager

Hoe raakte je bij WEBO verzeild?
Via de MBO-opleiding Junior Accountmanager ben ik het eerste met het bedrijfsleven in aanraking gekomen door verschillende stages te lopen. Bij mijn laatste stage kwam ik veel in aanraking met (bouw)techniek, wat mijn interesse wekte. Nadat ik dit ontdekte, ben ik op zoek gegaan naar een studie die techniek en bedrijfskunde in zich had.  Dit is Technische Bedrijfskunde op het Saxion geworden. Toen ik in het derde studiejaar mocht stage lopen kwam ik via LinkedIn in aanraking met WEBO. In deze stage heb ik onderzoek gedaan naar ‘single part production’. Dit houdt in dat ik onderzoek gedaan heb naar de mogelijkheden om een kozijn zo lang mogelijk in onderdelen door de fabriek te laten gaan, wat veel voordelen oplevert in bijvoorbeeld handling en transport.

De stage bij WEBO beviel van beide kanten zo goed dat ik ook mocht blijven afstuderen.

Mijn afstudeeropdracht was gericht op het  verkorten van de doorlooptijd binnen het kozijn productieproces. Hierin heb ik praktisch gekeken naar hoe we het proces zouden kunnen optimaliseren door bijvoorbeeld het wegnemen van verspillingen als wachttijd, voorraden en overbodige bewegingen.

Voor deze afstudeeropdracht kreeg ik een 9! Hierna ben ik bij WEBO gebleven en nu werk ik hier als Junior Procesmanager.

Een werkdag bij WEBO
Zoals mijn functie waarschijnlijk al doet vermoeden houdt ik me dagelijks bezig met optimaliseren van processen. Zo ben ik elke dag bezig met het zorgen dat de digitale informatiestroom binnen WEBO zo goed mogelijk verloopt. Dit houdt in dat het voor de medewerkers mogelijk wordt gemaakt om alle informatie via het software/ERP-pakket van WEBO te laten lopen en dat alles voor klant en medewerker inzichtelijk en transparant blijft. Bijvoorbeeld; bij WEBO hebben wij een tekenpakket waarin wij kozijnen en HSB elementen in BIM (3D) tekenen. De informatie die uit deze tekeningen naar voren komt, wordt naar onze ERP software gestuurd. Deze leest dan automatisch de artikelen die in het getekende kozijn of element zitten in. Met deze informatie kunnen de onderdelen die nodig zijn om het kozijn of element te maken, automatisch besteld worden bij de leverancier.

Leuke succesjes
Zo hebben we er met ons team (ik werk samen met nog twee enthousiaste collega’s en twee stagiairs) onlangs voor gezorgd dat onze collega’s uit de afdeling productie en de afdeling logistiek zelf hun producten kunnen bestellen en hun voorraden kunnen beheren. Hiervoor worden de producten nu gescand met een handige scanner die barcodes leest. Door dit zo te doen wordt automatisch de inkoopbehoefte/inkooporder door gestuurd naar de leverancier, zonder dat er verder menselijke handelingen aan te pas komen.

Werken zonder papier
Onze volgende uitdaging is papierloos werken in de fabriek. Hierbij gaan we de informatie die nu op papier verstrekt wordt beter digitaal digitaal aanleveren, zodat mijn collega’s in de fabriek heel handig vanaf bijvoorbeeld een iPad kunnen aflezen wat de bedoeling is.

Verbeterslag = plezier vergroten
Mijn grootste uitdaging is om mensen mee te krijgen in verandertrajecten en hun de meerwaarde laten zien van een bepaalde verbeterslag. Het doel is daarbij dat mijn collega’s na het verandertraject deze wijze blijven gebruiken en er plezieriger mee werken.

Ook vind ik het uitdagend om verschillende problemen tegelijk aan te pakken en deze op te lossen tot het eind. Het moeilijkst hierbij is het borgen van de doorgevoerde verbeteringen, zodat er blijvend gebruik gemaakt wordt van de doorgevoerde verbetering.

WEBO is een innovatief en dynamisch bedrijf. Nieuwe initiatieven en verbeteringen volgen elkaar in rap tempo op. Doordat ik zo’n veelzijdige functie heb, bevindt ik mezelf altijd in een uitdagend krachtenveld. Geen dag is hetzelfde, successen zijn meetbaar en daardoor haal ik veel voldoening uit mijn werk.

Niet zomaar een  cursusje
Onlangs heb ik via WEBO mijn Black Belt certificaat gehaald. Ik wilde niet zo’n cursusje waar je na twee maanden niets meer van merkt, maar iets dat structureel waarde toevoegt en waar zowel WEBO als ik het maximale uit kan halen.

Het was een tiendaagse cursus, inclusief examen, waarin je op een gestructureerde manier leerde verbeteringen aan te pakken volgens verschillende modellen. De cursus heeft een effectieve mix tussen het verzamelen van kennis over de aangereikte modellen/tools en hoe deze toegepast kunnen worden in de praktijk. De focus bij de cursus lag op het wegnemen van verspillingen, activiteiten die geen waarde toevoegen, en het wegnemen van deze verspillingen.

Daarnaast leerde je niet alleen om veranderingstrajecten succesvol uit te voeren, maar ook om hierbij andere collega’s mee te nemen in het verandertraject. Met als doel dat de collega’s die zelf een probleem ervaren ook zelf met verbetervoorstellen komen en dat je als Black Belt deze verbetertrajecten aanstuurt.

Anno 2019?
Uiteraard gaan we aan de slag met de kennis die ik heb opgedaan tijdens de cursus. De komende projecten zou ik dan ook graag volgens de DMAIC-cyclus willen volgen. Zo kan er op een gestructureerde manier binnen een proces, verbeteringen doorgevoerd worden.

En… verder? Veel optimalisatieslagen maken en elke dag blijven leren. 😉